Ne alaka diyen çok olacaktır. Ama
tıpkı “Eğitimin Usain Bolt’u Olmak İçin Garantili 5 Yol” yazımda olduğu gibi
farklı alanlarda önemli başarılara imza atmış kişilerden feyz alınabilecek onlarca
nokta olduğunu rahatlıkla söyleyebilirim. Bu tip profesyonellerin hayatlarına
ve iş yapış şekillerine bakarak kendi işimize transfer edebileceğimiz muhteşem
yollar bulabiliriz. Önemli olan işin kuramsal temellerine bağlı kalarak daha
üretken ve yaratıcı yollar keşfedebilmekte gizlidir diye düşünüyorum. Şahsen
geliştirdiğim hiçbir eğitimde basite kaçmamayı ve mümkün olduğunca etkili ve
çekici eğitimler yapmayı bir prensip olarak benimsemişimdir. İşte bu yazıda da
ülkemizin en önemli sanatçılarından, sesiyle, duruşuyla ve iş yapış şekliyle
adını Türk müzik tarihine altın harflerle yazdırmış Ajda Pekkan’dan aldığım
dersleri, bir eğitimin nasıl verilmesi gerektiğine transfer ederek anlatmaya
çalışacağım.
![]() |
Ajda Pekkan |
Konsere hazırlanıyoruz ( Eğitime Hazırlanmak)
Bir gazetede Pekkan’ın
konserlerine çok titiz bir şekilde hazırlandığını okumuştum. Sanıyorum Pekkan’ın bu titizlini bilen organizasyondan
sorumlu kişiler zaten dikkatli ve titiz bir hazırlık yapıyorlardır. Pekkan konserden önce, konserin iyi geçmesi
için konser alanına öncelikle bir bakar. Oturum planı nasıl? Seyirciler
rahatlıkla konseri izleyebilecekler mi? Bu soruların cevabı çok önemli. Çünkü
konseri rahat bir şekilde izleyemeyen seyirci konserden de zevk almayacaktır.
Ders 1
“Eğitime mutlaka eğitim
başlamadan önce gidin. Tahtanızı, boardmarkerı ve oturma düzenini muhakkak
görün ve gerekli düzenlemeleri yapın. Aksi halde eğitiminiz esnasında yapmayı
planladığınız etkinlikler çöpe gidebilir ya da sağlıklı bir şekilde uygulanamayabilir.”
Konserden önce elektronik
sistemlerin kontrol edilmesi çok önemli. Amfilerin kontrolü, mikrofon, ses
çıkışı, arkadaki perdenin ve aktarılacak görüntülerin kontrolü çok ama çok
önemlidir. Ajda Pekkan gibi bir sanatçı
asla konserlerinde hazırlıksız yakalanmaz. Olası tüm problemleri önceden
görmeye çalışır, ekibe mutlaka hazırlıkları sorar. İşte bu onun
profesyonelliğinin sırrıdır.
Ders 2
“Eğitimden önce mutlaka
bilgisayarınızı çalıştırın ve sunumunuzu ekrana yansıtın. Renkleri, fontların
büyüklüğünü kontrol edin. Eğitim alanının ekrana, perdeye en uzak yerine
giderek sunumunuzun okunabilirliğini test edin. Unutmadan, gitmişken
pointerınızın o mesafeden çalışıp çalışmadığını kontrol edin. İnternet
bağlantınızı ve diğer gerekli programlarınızı test edin. Eğitim sırasında lazım
olacak ne varsa önceden test edilmiş olsun. Ve en önemlisi hoparlörünüzü test
edin. Başıma bir kez geldi. Size konuyla ilgili çok güzel bir video izleteceğim
deyip videoyu 15 dk. çalıştıramadım. Çalıştırdığımda da bu sefer ses sıkıntısı
karşıma çıktı. Katılımcıların benim amatörlüğümle ilgili düşüncelerini artık
varın siz düşünün. “
Pekkan’ın konserlerinde ortamın
ısısı çok önemlidir. Seyircilerin konsere kendileri verebilmeleri için ısının
çok önemli bir yeri vardır. Çünkü konser alanı çok sıcak ya da çok soğuksa
seyirciler konseri dinlemek yerine ortam ısısına ayak uydurmak için
çalışacaklar ve güzelim performansı kaçıracaklardır. Yalnızca ısı değil
aydınlatma da çok önemlidir. Hatta aydınlatma konusu konserin etkililiğini arttırıp
azaltacak yegane etkenlerden biridir. Seyirciler Ajda’ya odaklanabilmelidirler.
Bunu da sağlayacak unsur aydınlatmadır.
Ders 3
“Eğitim ortamının ısısı çok
dikkatli bir şekilde ayarlanmalıdır. Isının fazla olması ya da düşük
derecelerde olması eğitime odaklanmayı olumsuz yönde etkileyebilir. Siz
ağzınızla kuş tutsanız dahi katılımcılar salonun iklimi sebebiyle konsantrasyon
kaybına uğrayacaklardır. Aydınlatma konusunda ise dikkatin dağılması bir yana
loş bir ışığın katılımcılara “hadi uyuyun! sizi buraya uyutmaya getirdik“ mesajı
verebilme olasılığı fazlasıyla olasıdır. Sanıyorum bunu hiç birimiz istemeyiz.”
Teknik detaylar tamam. Şimdi biraz da süslenme vakti…
Aranızda hiç Ajda Pekkan’ı bakımsız ve kötü kıyafetlerle
konser verdiğini gören oldu mu? Cevabı yerinize ben vereyim: Asla!
Neden?
Çünkü o bilir ki seyircilerin
önüne her zaman temiz ve titiz çıkmalıdır. Sahnenin kaldıracağı kıyafetler
giymesi işin düsturundandır.
Aynı zamanda bakımsız bir Ajda’yı
da göremezsiniz sahnede. Çünkü o bilir ki sahneye ilk çıktığında seyirciler onu
özellikle fiziksel görünüşüyle notlayacaklardır. Her ne kadar yılların
sanatçısı olsa da her konser onun için yeni bir ilk izlenim oluşturma
durumudur. Bunu bilir ve her zaman dikkat eder.
Ders 4
“Bir eğitmen eğitime uygun
kıyafetlerin nasıl olması gerektiğini bilmelidir. Şıkır şıkır bir kıyafetin
katılımcıların dikkatini dağıtabileceğini bildiği gibi, bakımsız ( örn.
Kravatın gevşek olması, sökük, eksik düğme, çok fazla kırışmış gömlek - pantolon) kıyafetin de dikkatleri
dağıtacağını hesap etmelidir. Önemli olan çok şık giyinmek değildir. Önemli
olan temiz ve eğitimde size gerekecek konforu sağlayan bir kıyafet olmasıdır.
Konforun olmamasından kastım, sizi fazlasıyla sıkan bir gömlek – ceket ya da
gökdelen gibi uzun bir topuklu ayakkabıdır.
Bakım konusunda ise tırnaklar,
saç ve diş temizliği çok önemlidir. Daha öncede söylediğim gibi, katılımcılar
ilk önce fiziksel görünümünüze bakarak sizi notlayacaklar. Acı ama gerçek bu
maalesef.”
Şuana kadar bahsettiğimiz konular eğitime
başlamadan önce yapılacaklarla alakalıydı. Ajda Pekkan’dan aldığım ilhamla
hazırladığım yazıma şimdilik bir ayraç koyuyorum. Bir sonraki yazıda “sahnede
olmakla “ilgili konulara beraberce bakacağız.
Keyifli günler…
Yorumlar
Yorum Gönder