Ana içeriğe atla

Mavi Yakalıların Eğitimi Üzerine

Her ne kadar eski bir deyim olsa da günümüzde kullanımı devam etmekte olan “ Mavi Yaka” (MY) kavramı günümüzde endüstriyel emeğin kol gücüne dayalı çalışan işçilerini tarif etmek veya sınıflandırmak için kullanılmakta. Ben bu yazıda kişisel yaşanmışlıklarımdan yola çıkarak mavi yaka eğitiminde tecrübe ettiklerimi paylaşmaya çalışacağım.


Mavi yaka başkalarına benzemez

Eğitimde öğretim tasarımı denen bir disiplin var.  Buna bazıları program tasarımı, bir kısmı da eğitim tasarımı gibi isimler vermekte. Yaptıkları iş ve süreçler aynı. Bu anlamda isimlere takılmamak gerekiyor. Öğretim tasarımında eğitiminizi tasarımlarken daha sürecin ilk başında hedef kitle analizi yapıyorsunuz. İşte burada eğitime katılacak kişilerin bir takım özelliklerini değerlendirmek gerekiyor.

Hedef kitlemizi, yani eğitime katılacak öğrenenlerin, salt şu özelliklerine bile bakarak program tasarımının ne kadar farklılaşabileceğini görebiliriz.


  • Yaş
  • Cinsiyet
  • Eğitim durumu
  • Memleketi
  • Vb.


Kısacası bir program tasarımı sürecinde bile eğitimi öğrenenlerin özelliklerine göre farklılaştırabiliyoruz.
Beyaz yaka çalışanların eğitiminde önemli ve başarılı tecrübeleri olan bir eğiticinin mavi yakalılarda da aynı başarıyı yakalayabilme şansı olmayabilir. Bu tasarımın MY çalışanlara göre tasarımlanmış olması çok önemli. Başarının anahtarı “hedef öğrenenleri” anlamaktan ve tanımaktan geliyor. Bu noktada şahsi tecrübelerim ve gözlemlerimin öğrettiği birkaç noktayı paylaşmak istiyorum.

Mavi yakalılar…


  • Motivasyonları daha çok maddi kaynaklar
  • Uzun eğitimleri sevmiyorlar
  • Çabuk sıkılıyorlar
  • Mevcut iş yapış şekillerini değiştirmek, yerine yenisini koymak istemiyorlar
  • Videolardan etkileniyorlar
  • Eğiticinin kendilerine yakın olmasını, onları anlamasını bekliyorlar
  • Genelde eğitime katılım noktasında çekingenler
  • Eğitimin kendilerine katabilecekleri noktasında güçlü dirençleri var.



Ülkemizde aktif işgücünün %75'ini mavi yakalıların oluşturduğu biliyoruz. Baktığınızda belki de eğitim adına üzerine en fazla kafa yorulması gereken kişiler onlar. Asıl işi yapan, operasyondaki kişiler… bu sebeple onlara özel tasarımlar yapmak durumdayız. Kendi eğitimlerimde tecrübe ettiğim ve faydasını gördüğüm birkaç noktayı da sizlerle paylaşmak istiyorum.

Mavi yaka eğitimlerinizde


  • Olumlu pekiştireçleri fazlaca kullanın
  • Eğitimler olduğunca kısa olmalı. Bilgi ve beceriyi geliştirmeyi hedeflemeli
  • Koçluk yapılmalı
  • Eğitimlerin sadece etkililiği değil, çekici olmasına da dikkat edilmeli. Burada çekicilik çok ama çok önemli. Çekicilik yoksa çalışanlar kendilerini öğrenmeye çok çabuk kapatıyorlar
  • Yüzyüze eğitime daha fazla ağırlık verilmeli
  • Eğitimler etkinlik temelli olmalı ve motivasyonu arttıracak unsurlar kullanılmalı
  • Eğitimi almak onlar için bir zorunluluk değil, bir ihtiyaç olmalı. Onlara buna ihtiyacınız var inancını verecek iç iletişim çalışmaları ve eğitimlerin pazarlaması yapılmalı.


Mavi yakalılar önemsenildiklerini bilmek istiyorlar. Belki bu sadece eğitimin işi değil, kurumun tüm unsurlarıyla üzerine titizlenmesi gereken bir konu. Ama eğitim uzmanları işin kendilerine düşen tarafını en iyi şekilde yapmakla mükellef. 

İşin özcesi, mavi yakalılarla yapılacak tüm eğitim işleri, organizasyonlar, tasarımlar, vs. onların özelliklerine göre çalışılmalıdır.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Yazılarımla İKY Dergideyim

Bundan sonra her ay düzenli olarak İKY dergide yazılarımla birlikte yer alacağım. BEKAD tarafından hazırlanan " İnsan Kaynakları Yönetimi " dergisi  insan kaynakları, kişisel gelişim ve personel mevzuatı konularında yoğunlaşmış durumda. Eylül sayısındaki ilk yazım eğitimini de verdiğim "Kolonya Etkisi/ Uyanmak İsteyen" olacak. Bir tur kişisel gelişim yazısı diyebilirim. Son derece dolu bir içerikle okuyucusunun huzuruna çıkan dergiye abone olmanızı öneririm. Sevgiler, Salim Dergiye abonelik için lütfen tıklayın.

Müthiş Psikoloji, Hayır Diyebilme Sanatı - Sınırların Kadar Özgürsün

Sanırım en çok zorlandığımız konulardan bir tanesi sınırlarımızı korumak. Bunun bir çok nedeni var tabii. Örneğin yetiştirilme tarzımız. Bu kitapta çok güzel örneklerle neden sınırlarımızı koruyamadığımızı ve HAYIR diyemediğimizi anlatıyor. Kitap bence herkesin okuması gereken bir eser. Arka kapaktan... Gerçekten “özgür” müsünüz? Dilediğiniz zaman dilediğiniz yemeği yiyebiliyor olmak mıdır sizce özgürlük? Toplumsal hiçbir baskı hissetmeden içinizden geldiği gibi giyinebiliyor olmak mı yoksa? Canınızın istediği saatte uyuyup, canınızın istediği saatte uyanarak, yine canınızın istediği saatlerde istediğiniz kadar çalışarak, ihtiyacınız olan parayı kazanabilmeniz mi? Bir hafta sonu tatilinde cep telefonunuzu kapattığınızda mı özgür hissediyorsunuz sadece kendinizi? Hayatınızla ilgili her kararınızı sadece kendinizi düşünerek mi alıyorsunuz? Kaderinizin ipleri tamamen sizin elinizde mi? Başkalarının sizden yararlandığını düşündüğünüz oluyor mu? Kaybetmekten korktuğunuz insanlar yok mu? D...

Öğrenmek Tekrarlamanın Kızıdır

Bir konunun üzerinde yoğun olarak tekrar yaptığımızda beynimizde yeni ve güçlü nöral yollar oluşmaya başlar. Yani belli bir alanda yaptığımız sık tekrarlar beynimizde başlarsa oluşan küçük patikaları birer otobana çevirirler. Bu sebeple öğrendiğimiz her ne ise o konuda sık ve yoğun tekrarlarda bulunmak ogrenme yolculuğundaki en önemli unsurlardır. Malcolm Gladwell’in “Outliers” adlı kitabında başarıyı getirdiğini öne sürdüğü en önemli etkenlerden biri de bir konuda uzmanlaşmak için en az 10.000 saat üzerinde çalışılması gerektiğidir. Özcesi, öğrenmek ve başarmak için kestirme bir yol pek mümkün değildir. Çabalamak, odaklanmak ve zaman ayırmak en önemli unsurlardır.