Mustafa Aydin: ”Aynı içerik birçok yerde başarılı olmuş da olabilir fakat bizde başarılı olacağının garantisi yok, çünkü dinamiklerimiz farklıdır.”
Mustafa Aydin: ”Aynı içerik birçok
yerde başarılı olmuş da olabilir fakat bizde başarılı olacağının garantisi
yok, çünkü dinamiklerimiz farklıdır.”
NT Mağazacılık Okulu Eğitim Sorumlusu Mustafa Aydın’la kısa bir mülakat yaptık. Şahsi olarak da çok şey öğrendiğimi gönül rahatlığıyla söyleyebilirim. Değerli fikirlerini paylaştığı için kendisine teşekkür ederim.
· Şirketlerin iç eğitmen ya da dış
eğitmen kullanmaları konusunda ne düşünüyorsunuz?
· Bir çok danışmanlık ve eğitim
firması var. Firmalar genellikle birden fazla eğitim firmasıyla çalışıyor. Size
göre eğitim firmalarıyla uzun süreli bir ortaklık mı olmalı yoksa farklı birçok
firmayla mı çalışılmalı? Bu konuyla ilgili görüşleriniz nelerdir?
Burada dikkat edilmesi gereken çok önemli iki soru var: 1. Talebimiz nasıl
ortaya çıktı? ve 2. “Neden dış eğitmene ihtiyaç duyuyoruz?
Birinci soruya şöyle cevap vermek gerekir. Her eğitimin bir çıkış noktası
vardır. Biz buna Öğretim Tasarımda “Hedef” diyoruz. Buna ciddi anlamda
dikkat etmemiz gerekiyor. Eğitim ihtiyacının ortaya çıkışı genellikle
davranışsal problemlerden kaynaklanır. Fakat eğitim süreci ilerledikçe ve
eğitim ortamına geldikçe nedendir bilinmez ama davranışsal hedefler daha soyut
ifadelere kayıyor: öğrenmek, anlamak, kavramak gibi. Buda eğitimin sadece bir
etkinlik faaliyeti olmasına neden oluyor ve algıda bu yönde değişiyor. Bir de
buna dışarıdan bir firmadan eğitim alınacağını da eklersek amiyane bir tabirle
“sokağa atılan para” algısı meydana getiriyor. Buradaki en büyük tehlike de
Kirkpatrick 4 Aşamalı değerlendirme modelinde ilk iki sürece odaklanıp
eğitimdeki verimlilik-etkililik ve çekiciliğe karar verilmektedir. Bunlar
nedir? Dışarıdan aldığımız eğitimden katılımcılar memnun mu (ki genelde %90’nın
altına düşmez) ve testlerde başarılı oldular mı? Eğitim faaliyeti bittiğinde
ise dönüp geriye bakamıyoruz biz neden bu yola çıktık, ne oldu, her şey normale
mi döndü? Diye sorgulamıyoruz. Mesele burada birçok firmayla çalışmak ya da
kısa-uzun süreli çalışma meselesi değildir. Bizim ihtiyaçlarımıza en iyi cevabı
veren firmalarla çalışmak esastır.
·
Peki bir eğitim & danışmanlık firmasıyla çalışmaya karar verdiysek, nasıl
bir ortaklık kurulmalı, çalışma şeklimiz nasıl olmalıdır?
·
İç kaynak mı yoksa dış kaynak mı kullanmalıyız sorusunun cevabını nasıl
bulabiliriz?
İhtiyacımızı en iyi giderecek kaynakları bulmalıyız. Eğer kaynağımız dış
eğitmen olacak ise ona yönelmeliyiz burada her zaman olduğu gibi ihtiyaç
duyduğumuz davranışsal hedefler.
·
Bununla ilgili bir süreç tasarımınız, öneriniz var mı?
![]() |
Mustafa Aydın Modeli |
Eğitimin hangi gereksinim ile ortaya çıktığı, yani amaçlarımız ,daha sonra bu gereksinimlere göre eğitim firmasının bize sunduğu amaçlar ve şirketin hedefleriyle uyumluluğunu eğitimden önce katılımcı, eğitimi verecek kişi ve eğitim departmanından katılan kişilerle oluşan bir görüşme yapılması. Bu görüşmeye göre eğitimin güncellenmesi ve daha yaşamsal bir eğitim formatına dönüştürme yer alıyor. Daha sonra eğitim gerçekleşiyor. Ölçme ve Değerlendirme süreci ile gereksinimimizi ne kadar karşıladığımıza bakıyoruz. Süreç böylece tamamlanıyor.
Mustafa
Aydın Kimdir?
1983 doğumlu olan Mustafa Aydın,
Anadolu Üniversitesi Eğitim İletişimi ve Planlaması (İletişim Bölümü)
mezunudur. Öğretim tasarımı, e – öğrenme ve eğitim sistemleri tasarımı
konularında uzman olan Aydın kariyerine eğitim danışmanlık firmalarında
başlamıştır. Satış alanında da tecrübesi olan Aydın, halen çalışmakta olduğu NT
Kitap Kırtasiye’de Mağazacılık Okulu’nda Eğitim Sorumlusu olarak kariyerine
devam etmektedir.
Yorumlar
Yorum Gönder