Ana içeriğe atla

5e Modeli ile 5 Adımda Benzersiz Eğitimler Yap

5e modeli yapılandırmacılığın içerisinde kullanılan öğretim modellerindendir. Yapılandırmacılık bilginin birey tarafından aktif bir biçimde oluşturulduğunu savunur ve katılımcıların yaparak yaşayarak öğreneceğinden bahseder.

Çağdaş eğitimdeki en etkili öğretim modellerinden biri olarak kabul edilen yapılandırmacı yaklaşımlardan birisi de 5e modelidir.

Ben bugün sizlere kendi eğitimlerimde de kullandığım 5 E Öğrenme Modelin’den bahsedeceğim.



5 E Öğrenme Modeli

5E Modeli araştırma merakını artırıp, katılımcının beklentilerini tatmin eden, bilgi ve anlama için aktif bir araştırmaya odaklandıran beceri ve aktiviteleri içerir. 5E Modeli verilen bilgiler ışığında her aşamada öğrencileri aktivite içine dâhil ederken, katılımcıların kendi kavramlarını oluşturmalarını da teşvik etmektedir. Eğitim alanında yapılan araştırmalar göstermektedir ki, yapılandırmacı yaklaşımdaki yenilikler ve psikolojinin gelişimiyle birlikte çoğu insanın kişisel deneyimleri, daha önce bildikleri, inandıkları yeni bilgiyi bağdaştırma yoluyla daha iyi öğrenilmektedir (Martin, 2000). 

Bunun için katılımcıların önceki bilgileri çok önemli olmakla beraber tekrar hatırlatılması için gerekli ön hazırlık yapılmalıdır.

Daha fazla teoriye bağlanmadan uygulamada 5e’yi nasıl kullanabileceğimize bakalım.

1. İlgi çekmek (engagement),

2. Keşif (exploration),

3. Açıklama (explain),

4. Detaylandırma (elaboration),

5. Değerlendirme (evaluation

Öncelikle modelin basamaklarında neler olduğuna bakacağız. Ardından da eğitimcinin eğitimi üzerinden örnek bir çalışma deneyeceğiz.

1. İlgi Çekmek (Engagement)

· Burada katılımcıda ilgi uyandıracak bir durum, hikaye veya bir problem verilmelidir.

· İlgiyi çektiğiniz etkinlik mutlaka katılımcıda üst düzey motivasyon oluşturmalıdır. Katılımcılar eğitimin sonraki kısımlarında neler olduğunu merak etmeli ve eğitimin içine biran evvel girmeyi istemelidirler.

· Örneğin ilginç bir hikaye ile sunumunuza başladınız. Bu hikaye sadece ilginç olduğu için seçilmemiş olması gerekir. Bir sonraki anlatacağınız konuları destekler ve ilgili olmalıdır.

2. Keşif (Exploration)

· Buraya ben aynı frekans düzeyine çıkmak diyorum. Bir önceki aşamada uyandırılan ilgi ve ön bilgiyi burada herkes için aynı anlama gelip gelmediğine bakıyor ve ilgili uygulamalar yapıyoruz.

· Keşfetme üzerine uygulamalar, grup çalışmaları ile eğitimdeki kavramları keşfettiriyoruz. Asıl ama katılımcılar arasındaki kavram kargaşalarını kaldırıp, dilbirliğini sağlamak

· Burada yapılacak çalışmalar mutlaka uygulamalı olması gerekiyor.

3. Açıklama (Explanation)

· Burada artık eğitmen devreye girer ve kavramları, süreçleri ve becerileri anlaşılır bir şekilde anlatır.

· Soru cevap kullanarak katılımcılara kavramlar sorulur. Ardından eğitmen tarafından açıklamalar kitlenin profiline göre uygun şekilde anlatılır.

· Eğitmenin en çok sahnede olacağı kısım burasıdır.

· Her türlü anlatımını güçlendirecek materyalden eğitmen faydalanır. Video, ses kaydı, internet uygulamaları, sunum, formlar, vb.

4. Detaylandırma (Elaboration)

· Katılımcıların elde ettikleri yeni terim, kavram ve becerileri yeni duruma uyarlamaları ve uygulamaları bu basamakta olur.

· Burada artık tüm öğrenilenler daha detaylı konuşulur. Ayrıntıya girilir.

· Burada katılımcıların birbirlerine geri bildirimler vermeleri sağlanmalıdır.

5. Değerlendirme (Evaluation)

· Katılımcılara tüm eğitim sonunda halen eksik oldukları yerler varsa geri bildirimler verilir.

· Uygulamalı, performansa dayalı değerlendirmeler yapılmalı

· Katılımcıların kendilerini de değerlendirmeleri sağlanmalıdır.


Örnek İçerik: Eğitimcinin Eğitimi

1. İlgi Çekmek (Engagement)

İyi bir eğitmenin katılımcı üzerindeki etkisine dair yaşanmış bir hikaye anlatılır.

Eğitmen lise yıllarında ve asla unutamadığı hocasını ve onun sayesinde neleri başardığını anlatır.

Bazı istatistiki bilgilere verir. Eğitmenin katılımcıların öğrenme becerileri üzerindeki etkisiyle ilgili bilgiler olabilir.

2. Keşif (Exploration)

Örneğin eğitimcinin eğitimi’ni yaparken bir eğitmen nasıl olmalıdır sorusunu gruplar halinde katılımcılara bulduruyoruz.

3. Açıklama (Explanation)

Bu kısımda eğitmen kimdir, eğitim verirken kullanılan teknikler, eğitmen özellikleri, eğitmenin beden dili, vb. konular sırasıyla açıklanır.

4. Detaylandırma (Elaboration)

Tartışma ortamı, soru-cevap gibi tekniklerle öğrenilenlerin detayına girilir. 

Örneğin, katılımcılar bir grup çalışması yapabilir ve arkasından diğer grupların geri bildirim vermeleri sağlanır. Her grup yaptığı çalışmayı sunabilir. Eğitmen burada tüm geri bildirimleri aldıktan sonra konuyu daha derinlemesine işleyebilir.

5. Değerlendirme (Evaluation)

Katılımcılardan eğitmenlik becerilerini sergileyebilecekleri bir eğitim sunumu yapmaları istenir.

Öncelikle yaptıkları sunumu kendilerinin değerlendirmesi beklenir. Ardından eğitmen gerekli geri bildirimleri verir.

Sonuç olarak güçlü eğitimler katılımcıların öğrendikleri ve öğrenirken de mutlu oldukları eğitimlerdir. 5e modeli bu anlamda, yetişkinleri konuya dahil etmesi, ilgiyi çekmesi, uygulama ve geri bildirim basamakları sayesinde harika sonuçlar sağlayacaktır.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Yazılarımla İKY Dergideyim

Bundan sonra her ay düzenli olarak İKY dergide yazılarımla birlikte yer alacağım. BEKAD tarafından hazırlanan " İnsan Kaynakları Yönetimi " dergisi  insan kaynakları, kişisel gelişim ve personel mevzuatı konularında yoğunlaşmış durumda. Eylül sayısındaki ilk yazım eğitimini de verdiğim "Kolonya Etkisi/ Uyanmak İsteyen" olacak. Bir tur kişisel gelişim yazısı diyebilirim. Son derece dolu bir içerikle okuyucusunun huzuruna çıkan dergiye abone olmanızı öneririm. Sevgiler, Salim Dergiye abonelik için lütfen tıklayın.

Yüzyüze Eğitimin Sonu mu Geliyor?

Yüzyüze eğitimin sonunun geldiğine, en azından şimdilik, inananlardan değilim. İnsan, insan olduğu sürece temasa ihtiyacı olacaktır. Ama yine de mevcut gelişmeleri görmezden gelemeyiz. Arkadan gelen dijital yerliler mevcut ezberi hepten unutturacak gibi görünüyor.  Bunlara ek olarak dünyada ve Türkiye’de hızla artan mobil teknoloji alt yapısı, mobil çalışan sayısını da arttırmaya başladı. Çalışanlar artık iş yerlerine gitmeden; kafelerde, evde, parkta, bahçede ve belki de yolculuk esnasında çalışabilmekteler. Ayrıca iş yerleri de maliyetlerini düşürmek için çalışanlarını dışarıya yönlendirmeye başladı. Bir araştırmaya göre 2015’te 1.3 milyar kişinin mobil çalışan olması bekleniyor. Yani insanlar artık tek bir fiziki mekanda bulunmak zorunda kalmayacaklar. Tüm bu gelişmeler ister istemez yüzyüze eğitimin geleceğini bizlere sorgulatıyor. Her ne kadar etkinliği diğer öğrenme metodlarına göre daha güçlü olsa da dünyadaki teknolojik gelişmeler ve artan maliyetler

Değişim

Bu blogta, eğitimle ilgili ve son dönemlerde de koçlukla ilgili yazdığım birkaç yazı dışında farklı konular kaleme almıyorum. Genelde insana dokunan yazılar paylaşmaya çalıştım. Kariyer hayatımda İnsanı, sistem gibi makinenin bir parçası olarak gören işlerden elimden geldiğince kaçındım. Belki de bu sebeple eğitimi diğer İK süreçlerine göre daha çok sevdim. Bir eğitim tasarımı yapmak, içerik hazırlamak, hazırlanan içeriği ister uzaktan ister yakından olsun sunmak, kişide değişime vesile olmak… İşte bu ve daha sayamadığım birçok şey beni eğitimle ilgili birisi yaptı. Hayatımın başka hiçbir kısmında eğitimden aldığım keyfi alamadım. Keza koçluk da böyle bir şey… İnsana dokunuyor. Kişilerin hayatında olumlu dönüşümler ve gelişimler oluşturmanıza vesile oluyor. İşte bu tam da bana göre. Bazen neden diye soruyorum. Neden kişilerin hayatlarında değişime ve gelişime vesile olacak işleri çok seviyorum. Belki de bunun cevabı, tüm hayatım boyunca gelişim ve değişimin en büyük arzuları