Kurtlar Vadisi
Irak filminin sloganından aşırdığım başlığımda, kahramanlıkla ilgili kısmın eğitim uzmanları
için geçerli olmadığını ifade etmeye çalıştım. Evet, Polat belki de sorgusuz ve
amaçsız şekilde giriştiği macerasında bu sloganla başarılı olabilir ama
yetişkin eğitimine bu bakış açısıyla uzak durmasında fayda var.
Konumuz
yetişkin eğitimi olunca işler biraz farklılaşıyor haliyle. Daha önceki yazımda,
Education mı, Training mi?, yetişkin eğitiminin farklılıklarına
değinmiş, bu iki kavramın aslında birbirinden çokça farklı olduğunu ifade
etmeye çalışmıştım. İşte bu yazıda da eğitim sürecinin bir amaç dâhilinde
tasarımlanması gerektiğini anlatmaya çalışacağım.
Program
tasarımında amaçların önemi çok fazla. Çünkü şirketteki eğitim gereksinimlerini
karşılayabilmek adına bir program tasarımı yapıyoruz. Programı tasarımlamaktaki
amacımız çalışanın istediğimiz davranışsal özelliği göstermesi ya da
performansını arttırması olabiliyor. İşte tam da bu noktada amaçların önemi
ortaya çıkıyor. Amaçları, program tasarımının başında yazmaktaki hedefimiz,
aslında eğitimin sonunda amaçlarımıza ne ölçüde ulaşabildiğimizi görmemizi
sağlamasıdır. Diyelim ki, siz eğitimin başında bu eğitimi alan çalışan 1 saatte
300 vida sıkabilecektir gibi bir amaç yazmışsanız, eğitimin sonunda da
çalışanın kaç vida sıktığına bakarak eğitimin, program tasarımının başarıya
ulaşıp ulaşmadığını anlayabilirsiniz. Sadece işin bu tarafından baktığımızda
bile amaç yazmanın ne kadar önemli olduğunu görebiliyoruz.
Aslına
bakarsanız amaçları bize yol gösteren fenerlere benzetebiliriz. Nasıl ki
gemiler fenerlerden bu şekilde faydalanıyorsa, eğitimci için de amaçlar aynı
görevi üstlenecektir. Bu noktada öğrenenleri de ayırt etmemek gerekiyor.
Öğrenenler sadece programın amacına bakarak hangi becerileri kendilerinden
beklendiğini öğrenebilir ve konuyla ilgili daha motive bir şekilde kendilerini
geliştirebilirler.
Amaçlar motive eder
Eğitimde
amaçların yazılmasının tek amacının eğitimin başarıya ulaşıp ulaşmadığını
ölçmek olmadığını bilmemiz gerekiyor. Amaçların yazımındaki hedefin, program
tasarımını ve öğreneni ölçmek olduğu gibi öğreneni motive etmenin de bir diğer
hedef olduğunu rahatlıkla söyleyebiliriz.
Öğreneni güçlü
bir şekilde eğitime çekebilmenin yolu amaçların doğru yazılmasından geçiyor.
Ayrıca eğer öğrenenler eğitim sonrasında daha önce yapamadıkları neyi
yapabilecek olmaları ve kazandıkları bilgi, beceri ve davranış sayesinde ne
gibi kazanımlar elde edileceğini bilirlerse (Orçun İrfan)eğitime gönüllü bir
katılım göstereceklerdir.
Peki bu kadar önemli olan amaç yazmayı
nasıl başarabilirsiniz?
Orçun İrfan Kurumsal Eğitmenin El
Kitabı isimli çalışmasında konuyla ilgili çok güzel bir paylaşımda bulunuyor:
Eğitim Amacı Yazma Yönergesi. Yönergede
gerçekten de başarılı bir amacın nasıl yazılabileceği net bir şekilde ifade
edilmiş. Tabloyu inceleyebilirsiniz.
Eğitim Amacı Oluşturma Yönergesi
S
|
Specific
|
Amacın ne olduğu açıkça belli olmalıdır.
|
M
|
Measurable
|
Amaca ulaşılıp ulaşılmadığı somut olarak
ölçülebilir olmalıdır.
|
A
|
Attainable
|
Amaç ulaşılabilir olmalıdır.
|
R
|
Relevant
|
Amaç, üretilecek bilgi/ beceri/ davranışla
alakalı olmalıdır.
|
T
|
Time - Bound
|
Amaca ne zamana kadar ulaşılması gerektiği belli
olmalıdır.
|
Yönergeye göre amacı oluşturmak
oldukça kolaylaşıyor. Bir deneme
yapmakta fayda var.
Örnek:
Kargo Şubesi Yöneticileri,
müşteriyle şubede iletişimini, 3 saatlik süre sonunda, konuyla ilgili müşteri
karşılama prosedürünü başarıyla karşılayacak şekilde başarıyla
uygulayabileceklerdir.
Sonuç olarak amaç yazımının
eğitim – program tasarımında çok önemli bir aşama olduğunu bilmemiz gerekiyor.
Tıpkı bir binanın temeli gibi amaç yazımı da program tasarımının temelini
oluşturuyor. Kısacası temeli sağlam atmak, binayı sağlam yapmak demek.
Mutlu günler
Yorumlar
Yorum Gönder